Sunday, June 10, 2007

Gud som haver...

Gud som haver barnen kär
Se till mig som liten är


Jag undrar om Gud såg Bobby. Kommer ni ihåg Bobby, pojken som föddes i Afrika och som kom ensam till Sverige bara några år gammal? I Sverige skulle han få mat, kläder, utbildning, ett hem. Han skulle få föräldrar som älskade honom. Men det fick han inte. Han blev slagen, förnedrad, kränkt, tvingades att äta avföring … En vinterkväll när han blivit misshandlad mer än vanligt tvingades han sova naken i en hundkoja på tomten. När natten kom och snön föll dog Bobby.

Såg Gud det som hände med Bobby? Lät Han det hända av något skäl?

Vart jag mig i världen vänder
Står min lycka i Guds händer


Vart som helst i hela världen? Även i Vetlanda? Där Louise tvingades leva flera år med sin psykiskt sjuke, grovt kriminelle och nakotikamissbrukande pappa. Där Louise blev våldtagen av sin pappa fler gånger än det går att räkna, där Louise tvingades sova under en presenning i skogen och tvätta sig i snön och som (…)

Var fanns Gud, när allt det hände?

Lyckan kommer, lyckan går
Du förbliver Fader vår.


Det är inte sant att lyckan alltid kommer. Lyckan kommer aldrig till de barn som föds utan armar och ben och med förståndshandikap och som blir undangömda i en gaderob hela livet. Eller till de barnen i Kina som blir inlåsta på ett barnhem, fasttejpade i barnstolar hela uppväxten och tvingas arbeta med att samla in kvicksilverbatterier tills de dör av gifterna innan de hunnit bli tonåringar. Eller alla barn som föds som nakomaner för mamma har tagit droger under graviditeten, eller barnen som säljs som sexslavar vid sju års ålder, eller (…)

Var finns Gud när allt det här händer? Finns det någon anledning till att allt händer, något skäl som gör all ondska nödvändig, någon stor kosmisk plan som gör att något gott kommer ut av allt detta, som gör att allt lidande och all smärta fyller något syfte, finns det någon som helst mening?

Nej. Det finns ingen mening.

Det finns ingen som helst orsak. Lidande fyller ingen funktion, det gör bara ont, det skapar bara en mörk virvel av smärta, en spiral av ondska som går längre och längre ner, en svart cirkelrörelse av hat och förnedring, och mer smärta och ännu mer hat i det oändliga och det finns över huvud taget ingen mening…

Det finns ingen mening, men det finns ett kors.

På det korset hänger en man som en gång sade att det ni inte gör för de minsta, det har ni inte heller gjort för mig. Det är där Gud är när allt det här händer för vi har spikat upp Honom .

Vi spikade upp Honom på det korset när vi skapade ett samhälle som är så hårt och okänsligt att gravida tonårflickor behöver gå på droger hela graviditeten för att orka med livet åtminste tills barnet är fött. Vi slår i en ny spik i Honom varje gång vi handlar billiga grönsaker, såna som är billiga för att de blivit besprutade med billiga kemiska medel, såna kemiska medel som ger nervskador så att barn föds utan armar och ben och med förståndshandikap. Vi spottar på Honom när vi blundar för barnarbete, för sexslavhandel, för hungersnöd och svältdöd, och istället väljer att titta på Bingo-Lotto.

Gud är på korset, för när han hänger på korset, det är då Han samtidigt kan vara i en hundkoja en mörk vinternatt och hålla Bobby i handen – för ingen annan gör ju det. Och han är i Vetlanda och ser Louise – för vi ser ju inte. Och Han är i de kinesiska kvicksilverfabrikerna och i de sudanesiska amputationslägren och… När Gud är på korset går han till alla de som ingen annan är hos. Han går till alla våldtagna småbarn som vi andra blundar för, alla människor som dör av hunger och svält för att vi andra inte gör något åt det, alla övergivna och ensamma och plågade och fängslade som vi andra inte besöker.

Och när Han varit hos alla dem… då kliver Han ner från korset… och kommer fram till mig… jag som har tillåtit allt det här… jag som har… och Han kramar om mig och säger att han älskar mig också. Han säger att han levde som människa för att kunna vara hos de utsatta… men han dog på korset för syndarnas skull. För att kunna komma till de som utför eller blundar. Oss som utför eller blundar… Mig som…

Och Han kramar om mig och säger att Han dog för min skull skull för Han älskar mig också.

1 comment:

Anonymous said...

du skriver så bra. och det är bra att du skriver, att du orkar låta det synas...

värme /korp