Thursday, May 3, 2007

Snöblind

Om man hamnar i plötsligt snöoväder på en fjälltopp är det vanligt att man gräver ner sig i en skyddande snögrotta för att undkomma ovädret. I en snögrotta ligger man varm, trygg och skyddad. Men förr eller senare måste man förstås lämna snögrottan och gå ut på det snöbeklädda berget. Har man legat länge i snögrottan måste man blunda när man lämnar den, för annars finns det risk att man bli blind av alla reflekterande solstrålar man får i ögonen. Fenomenet kallas att bli snöblind.

Vi lever i en värld som... Jag förstår att människor väljer att blunda. Men alla ni som inte orkar titta – lyssna!

I Sudan föds, lever och dör många barn i flyktingläger. Ordet ”flyktingläger” är förstås en omskrivning. I engelskspråkiga tidningar händer det att ett mer sanningsenligt ord förekommer: Sudanese Amputation Camps.

Barn från de sudanesiska amputationslägren... De har ett ekonomiskt värde. De kan säljas för upp till 500 dollar/barn till östeuropeiska porrfilmsproducenter. Amputationsporr kallas genren. Filmerna visar (...)

Jag kan inte... jag tar något annat...

Jag var i Kenya en gång för många år sedan. I Nairobis slum. Där träffade jag en av alla de människor som svälter. Jag såg när han dog, jag höll honom i handen när han drog sitt sista andetag. Ännu en siffra i statistiken, ännu ett namnlöst offer för en en orättfärdig världsordning.

Nej, ingen siffra, inte namnlös. Det var en människa och han hette Kinko, och han var fyra år.

Alla ni som inte orkar titta – lyssna!

Lyssna på alla spädbarn som skriker av abstinensbesvär, för deras mödrar har gått på heroin hela graviditeten.

Lyssna på alla barn som blir våldtagna av sina pappor eller bröder. De är många fler än ni tror.

Lyssna på alla kvinnor som blir slagna tills de inte orkar mer. De bor i din stad, i ditt kvarter, i ditt hyreshus. Det är din granne, din klasskompis, din arbetskompis.

Lyssna när de hemlösa fryser så tänderna skallrar, lyssna när benpipor krossas av en svartsjuk pojkvän, lyssna när den övergivna knarkarens EKG-kurvan slutar pipa...

Lyssna på ljudet av den värld vi har skapat. Sverige är den snögrotta vi lever i. Det är dags att lämna den snögrottan nu. Hellre är jag snöblind än fortsätter blunda.

4 comments:

Kang said...

har vi verkligen rätt att blunda? Har vi rätt att leva i vår lilla snögrotta medans laviner och snöorkaner drar fram runt omkring oss?

Tack, för att du ställer frågor, för att du vågar beröra och bli berörd.

Värme från Kang

Anonymous said...

Jag tror att det ligger något mänskligt i att förneka och blunda för saker. Jag vet att framtill för x antal år sedan berördes jag av svältande barn och liknande på TV. Visst tycker jag fortfarande att det är bedrövligt att se svältande barn på TV men nu byter jag bara kanal istället jag orkar helt enkelt inte ta in mer elände.

Det finns en gräns för hur mycket elände människor kan ta in. Det kanske är lättare att relatera till någon nära som har det svårt en abetlös fd, jobbarkompis., en hemlös som frågar efter en femma utanför pressbyrån i göteborg eller liknande.

Dock säger jag inte att det är rätt att blunda bara att det är mänskligt och att många gör det.

Mona Nasser Aldin said...

I Libanon finns det barn som tigger. Men det är "en jävel" som kommer och släpper av dem vid diverse korsningar i staden sen hänger dom där under solen hela dagen och tigger. När mörkret faller kommer "jäveln" tillbaka och kör iväg med dem och tar pengarna. Jag vill gärna hjälpa dem, men samtidigt vill jag inte ge dem pengar, för jag vill inte visa "den där jäveln" att det är lönsamt att utnyttja barnen. Så jag har börjat ge dem vattenflaskor istället för pengar. Jag har många historier vad gäller barn och tiggeri. Jag har bland annat bråkat med "en jävel" och hotat honom då han örfilade en tjej som tiggde för honom. Världen är galen. Kämpa vidare

Matilda & Roya said...

Väldigt berörande inlägg. Jag tror att det är jätteviktigt att göra det du gör, reflektera en stund. Hur känns det att sova hungrig och vakna hungrig och få mätta sig på en skål ris om dagen? Hur känns det att ligga hemlös och frysa en kall Sverigenatt? Orka placera sina egna familjemedlemmar bland de som man ser lider på TV, byta ansikten. Det är brutalt men det är det enda som fungerar ibland, när man känner att ingenting riktigt biter, att TV:n och tidningarna avhumaniserat människorna som inte är "som vi".

Hälsningar Roya