Thursday, May 3, 2007

Ormen

Jag är ingen god människa. Har aldrig gjort anspråk på att vara det. Jag är självcentrerad, ofta spydig, inte sällan aggressiv. Jag är människa, och att vara människa är att vara självisk och full av synd, att ha en orm kring halsen, en orm som ständigt väser i ens öra att man inte behöver bry sig om andra människor.

Ormen runt halsen väser ofta att det är skillnad på folk, att det till exempel är skillnad mellan rika och fattiga och de fattiga har sig själva att skylla. Därför behöver vi inte bry oss om de som har det sämre ställt än oss själva, behöver inte handla rättvisemärkt, kan blunda för tiggarna. Ormen lindar sig hårt, hårt, runt människans hals och viskar förföriskt att alla människor är nog inte människor, judar och romer och bruna människor är något annat och därför ska de bort, långt bort, gärna in i ett läger med duchrum och förbränningskammare.

Ormen trycker sin mun mot varje människas huvud och droppar gift i örat och säger att det är skillnad på heterosexuella och homosexuella, och de homosexuella borde också in i lägren, eller kanske spetsas på pålar eller dränkas i svavel, men allra minst ska de i alla fall anklagas för att leva i synd, och därför förnekas rätten att gifta sig med den de älskar.

Att vara människa är att ständigt tvingas lyssna på ormens väsande. Alltför ofta förförs vi av dess hypnotiska röst. Men ibland kan jag höra Vinden. Vinden är mjuk och varm och viskar ömt att alla människor är lika på insidan, alla är lika mycket värda, för vi har alla samma Pappa.

Att höra Vinden är ingen belöning för att man är god, eller ens för att man försöker vara god. Hade så varit fallet hade jag, våldsman och brottsling, varit den siste som fått höra Vinden. Vinden blåser vart den själv vill. Jag kan bara vara tacksam för att jag, våldsman och brottsling, får höra den ibland, och stilla be för att också de giriga, rasisterna och homofoberna en dag skall få höra Vinden de också.



P.S
Läs gärna även Kalles och Tors bloggar

5 comments:

rikard said...

Ja du Mikael starka ord som vanligt. Du tar dock upp en delintressant fråga:
Vad är en god människa är det en syndare som försöker göra bättring eller en människa som redan är god från hjärtat?

Är det som kallar sig goda människor goda?

Är det en god handling om överklassen håller välgörenhetsmiddagar för att umgås och ha kul men lättar sitt samvete genom att skänka lite pengar till de fattiga samtidigt?

Slutligen väljer jag som filosof att kalla ormen det dåliga hos människan och vinden det goda. Kampen mellan det goda och det onda pågår ständigt inom varje människa med olika tyngdpunkt på den inda eller goda sidan hos varje människa.

Skälet till at även goda människor felar är enligt mig människans ofullkomlighet. Dvs hur gärna vi än vill göra rätt blir det ibland fel...

Arne said...

Så du tycker att Gud är Ormen, det är ju Gud som är emot homosexualitet?

Jag hänger inte riktigt med.

Mikael Åhman said...

Gud är inte alls emot homosexualitet. Vad Gud är emot är sexuella kränkningar och sexuell ansvarslöshet/egoism.

De ställen i Skriften som brukar anföras som grund för homofobiska ståndpunkter:

A. Behandlar i realiteten pedofili, eller

B. Är tidsbundna yttringar av Guds lag, inte evig Lag i sig. Ungefär som kravet på att kvinnor skall ha schal när de ber.

Som bekant är lagen till för människan, inte människan för lagen. Kärleksfull tvåsamhet är vad Gud förordar (för vår egen skull) vilket idag innefattar stadigvarande kärleksfulla homosexuella relationer.

Arne said...

Jag vet inte vart du hittar dom påståendena i bibeln?

Män som ligger med män och kvinnor som ligger med kvinnor är en styggelse enligt bibeln.

Vart står det att det inte gäller idag?

Gud är emot oansvarig sex, som utomäktenskaplig. Det är riktigt och kärleksfull tvåsamhet är också riktigt, men det är mellan man och kvinna enligt Jesus.

Upplys mig med verser ur bibeln.

Mikael Åhman said...

"Det är lagen som är till för människan, och inte människan som är till för lagen."

Jag ifrågasätter inte att lagen "gäller" men frågan är vad det betyder att lagen "gäller." Det ovan citerade Jesus-citatet innebär att lagens konkreta tillämpning är kontextbunden, situationsbestämd.

De negativa utsagorna om samkönad sexualitet (i den måb de inte handlar om pedofili) är kontextbundna till en viss historiskk och kulturell miljö, eftersom alla konkreta handlingsdirigerande bud är det. Det handlar om flexibla yttringar av Lagens kärna: Du skall älska Gud över allting och din nästa som dig själv.

Det är en synd att ta ut ränta också, enligt Bibeln. Om du nu hävdar - i strid med Jesu egna ord om dess innebörd - att Skriftens ord skall tolkas fariseiskt/lagiskt; då antar jag att du med kraft och helig vrede fördömer förekomsten av en bankväsende? För jag menar, du är väl konsekvent i din Bibelsyn?